ÄN-YY-TEE-NYT!
8.4. treenien vetovastuussa me; Jaana, Petra ja Aksu. Tällä
kertaa treeniemme aiheena oli Terveyttä edistävä fyysinen aktiivisuus hienosti
sanottuna ja kansan kielellä se voisi olla ihan vain liikunta. Kaikki tietävät
liikuntaa olevan monenlaista ja kaikki muodot eivät vain sovi kaikille.
Liikunnan monimuotoisuuden voikin todeta jo pelkästään meidän
kirjavalinnoistamme. Liikunta on leikkiä samalla kun se on myös terapiaa!
Valitsimme kirjat luettavaksi, jotka tukevat aiheitta, tässä niistä pari!
Jaana aloitti hienosti meidän tiimin aamun:
Alustin osuuttani kannustamalla tiimiläisiä miettimään, mitä
he ajattelisivat tilanteesta, jossa voisivat olla kuka tahansa, tuntea mitä
tahansa ja käyttää kehoaa, instrumenttiaan, miten vain tahtoisivat. Tämä
kaikkihan on mahdollista liikuntaleikkien avulla. Ilokseni tiimiläiset
tarttuivat täysillä haasteeseeni lähteä kulkemaan koulumme käytäville juuri
heille sopivalla tavalla; itseään kehon kielellä ja liikkeen avulla
sanattomasti ilmaisten. Koska moni innostui liikuntaleikeistä enemmänkin,
esittelen nyt tässä Huberta Wiertseman kirjoittaman Liikuntaleikkikirjan, joka
on julkaistu Editan toimesta Helsingissä vuonna 1997.
Kirja kannustaa ajattelemaan, että liike on elämää; se
mahdollistaa kohtaamisen ja yhteyden itseen, muihin ja ympäristöön. Ihmisen
tapa liikkua paljastaa myös jotakin hänen sisimmästään, ja se ilmentää hänen
uskomuksiaan ja kiinnostuksensa kohteita. Oivaltavaa onkin ajatella, että
ihmisen vartalo on hänen instrumenttinsa ja ilmaisukeinonsa. (Wiertsema 1997, 6
& 10).
Liikuntaleikkikirjan leikit on valittu siten, että niitä voi
leikkiä vähäiselläkin kokemuksella, ja ne kehittävät leikkijöiden luonnetta,
luovuutta ja yhteistyötaitoja. Leikeillä ei ole yläikärajaa, ja ne on suunnattu
kaikille leikin arvoon uskoville ja liikkeestä nauttiville.
Kirja on kaksiosainen; ensimmäisessä osassa on ohjeita
liikuntaleikeistä. Siinä käsitellään liikkeen ja leikin suhdetta ja eri
päämääriä, joita näiden leikkien avulla voidaan saavuttaa. Niitä voivat olla
vaikkapa havainnointi- tai liikuntakyvyn kehittäminen, sekä itseluottamuksen ja
uskalluksen lisääntyminen. Osan lopussa on käytännön tietoja leikeistä. Siinä
neuvotaan monipuolisen valikoiman koostamisessa, leikkien selittämisessä ja
ohjaamisessa. Myös leikkijöiden motivoimista käsitellään yksityiskohtaisesti
niin, että leikki saadaan sujumaan kitkatta. Leikkimielinen asenne auttaa
ohjaajaa oivaltamaan kunkin leikin mahdollisuudet. (Wiertsema 1997, 6).
Toisessa osassa käsitellään itse leikkejä, ja ne jakautuvat
kymmeneen ryhmään, joita ovat hippaleikit, keskittymisleikit, kätkemis- ja
arvausleikit, reaktioleikit, esittelyleikit, yhteistoimintaleikit,
luottamusleikit, ilmaisuleikit, leikit joissa tarvitaan rekvisiittaa, sekä
musiikki- ja liikuntaleikit. Kunkin ryhmän alussa käsitellään leikkien
tyypillisiä piirteitä ja vaikutuksia. Tästä esimerkkinä voisi olla vaikkapa
kirjan sivulla 89 esitelty Kapea silta –niminen leikki, jossa leikkijät oppivat
näppäryyttä ja yhteistyötaitoja, vaikka leikki saattaa aluksi kuulostaakin
kilpailulta. (Wiertsema 1997).
Leikeissä leikkiminen luo kuvitteellisen tilanteen, jossa
mielikuvitukselle annetaan vapaat ohjat ja niissä voi ottaa riskejä. Onkin
hienoa huomata, että leikeissä ikuinen elämä on aina mahdollista ja sitä saa
myös käyttää. Tällainen leikin ja mielikuvituksen vietäväksi antautuminen
vapauttaa ihmisestä uusia voimavaroja, ja leikkijän sanotaan oivaltavan uusia
asioita, ja saavan itseluottamusta ja uutta voimaa. Näin latautuneena leikkijä
selviytyy paremmin arjen todellisuudesta. Tässä ajatuksen, tunteen ja toiminnan
suorassa yhdistämisessä onkin leikin koko arvo ja viehätys. (Wiertsema
1997,10-11).
Kannustan jokaista heittäytymään hetkeksi leikin maailmaan,
ja muistamaan, ettei liikuntaleikeille ole yläikärajaa. Koska leikissä kumpuaa
helposti esiin uusi asenne, ja epätavallisten ratkaisujen etsiminen ja
luovuuden lisääntyminen, kuten Wiertsema (1997,10-12) kirjoittaa, voi
liikuntaleikkejä kokeilla jopa työpaikkojen taukotiloissa uusia ideoita ja
ratkaisuja pohdittaessa. Kokeile, iloitse ja onnistu vaikkapa liikkumalla
hetken niin kuin kuvittelisit lempi sarjakuvahahmosi liikkuvan, jos hän
tupsahtaisi sinun luomaasi maailmaan juuri nyt!
Petra vastasi liikunnan käypä hoito suositusten
käsittelystä:
Käypä hoito suositukset ovat tarkoitettu lähinnä
terveydenhoidon ammattilaisille hoidon tueksi ja ns. ohjenuoraksi. Haluaisin
kuitenkin ihmisten, niin alan ammattilaisten kuin ”tavallisten tallaajienkin”
ymmärtävän, että kaikki liikunta mistä nauttii ja mikä tuntuu hyvältä, tekee
myös hyvää! Liikunnan mahdollisuudet ovat laajat sekä monipuoliset ja
jokaiselle löytyy varmasti oma tapa toteuttaa liikuntapiirakkaa ja muita
suosituksia. Toiset nauttivat hyötyliikunnasta ja toiselle taas sopii
maratooni. Aivan kuten toiset ovat yksilöurheilijoita ja toiset
joukkuepelaajia.
Kirjakseni valitsin Sanna Mattila-Rautiaisen toimittaman
kokoelmateoksen Ratsastusterapia (2011). Valitsin tämän kirjan, koska ratsastus
on lähellä sydäntäni ja se on myös lempi liikuntamuotoni. Tulevaisuuden
terapeuttina halusin myös laajentaa omaa käsitystäni kyseisestä lajista ja
ymmärtää sen monikäyttöisyyden. Ratsastus ei ole vain hevosen selässä
kulkemista vaan paljon paljon enemmän! Ratsastusterapia ei käsitä vain
ratsastusta vaan kaikkea siinä ympärillä tapahtuvaa harjaamisesta karsinoiden
putsaukseen.
Kirja on koottu eri terveydenalan ammattilaisten
kirjoituksista, jotka kuvaavat ratsastusterapian käyttöä ja vaikutuksia
erilaisissa tilanteissa ja eri asiakkailla. Kirja saattaa tuntua aluksi sekavalta
ja polveilevalta, mutta paikan päällä tutustuttuani ratsastusterapiaan aloin
ymmärtää kirjan tekstiä aivan uudella tavalla.
Ratsastusterapiassa hevosen liike ja sen kehon tuottama
lämpö ovat suuressa roolissa terapiatilanteessa. Terapian tarkoituksena onkin
saada hevosen liikkeen kautta asiakkaan kehoon kävelyn kaltaista liikettä sekä
vahvistaa ja rentouttaa lihaksia eri harjoitteilla. Terapian tavoitteista
riippuen voi oleellinen osa hoitoa olla hevosen hoitaminen ja siihen liittyvät
tehtävät. Hevonen onkin terapiassa niin hoidon kohde kuin hoitajakin.
(Ratsastusterapia 2011)
Kyseinen kirja on ainoita suomenkielisiä julkaisuja
aiheesta. Se kuvaa kattavasti eritellen erilaisten vammojen hyödyn terapiasta
ja antaa uutta näkökulmaa terapeuttina toimimiseen. Se myös havainnollistaa
hyvin että paikka ei ole rajoite vaan mahdollisuus!
Toivotamme kaikille liikunnallista kesää! Muistakaa ettei
liikunnan tarvitse aina olla vakaavaa kilpailua vaan kokeilkaa myös heittäytyä
leikkien maailmaan ja irtautua arjesta ja ennen kaikkea nauttikaa!
Lähteet:
Wiertsema H. 1997. Liikuntaleikkikirja. Helsinki: Edita.
Ratsastusterapia. 2011. Toim. Sanna Mattila-Rautiainen.
Juva: Bookwell Oy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti