RISK!-tiimi opiskeli viimeisessä jaksossa
hyvinvoinnin ja
terveyden edistämistä. Jakson ensimmäisissä dialogitreeneissä aiheenamme olivat
ohjauksen eri menetelmät sosiaali-
ja terveysalalla. Ilmapiiri oli hyvä ja odottava, kun pääsimme jälleen
"normaalin" dialogitreeniopiskelun makuun yhden jakson tauon jälkeen.
Hyvällä ohjauksella on suuri
merkitys sosiaali-
ja terveysalan työntekijän työn onnistumiseen. Oli kyseessä sitten polven
kuntoutus tai ruokavalion muuttaminen onnistunut ohjaus on ensiarvoisen tärkeää
halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Dialogitreenien keskustelujen ja
tehtävien jälkeen parhaiten mieleemme jäi se, kuinka suuri osa onnistunutta
ohjausta tapahtuu sanattomasti eleiden ja ilmeiden myötä. Jo ensikohtaaminen
ohjattavan kanssa, se kuinka kättelet ja kuuntelet häntä, vaikuttaa
suuresti hoidon lopputulokseen. Sosiaali-
ja terveysalalle hakeutuukin varmasti paljon ihmisiä, jotka jo ikään kuin
automaattisesti toimivat tällä tavalla. Oikeanlainen sanaton viestintä syntyy pitkälti
ohjaajan oikeasta kiinnostuksesta ohjattavansa ongelmia ja elämää kohtaan
ilman, että sitä tarvitsee erikseen miettiä.
Tietty näitäkin ohjauksen piirteitä voidaan harjoitella ja kokemuksen
karttuessa osaa ohjaaja käyttää erilaisia sanattoman viestinnän keinoja tietoisesti.
Nykyään yhä enemmän alaa valtaava
ohjauksen malli sosiaali-
ja terveysalalla on ryhmäohjaus. Yksi syy tähän on resurssipula tai
taloudelliset syyt, mutta erityisesti elämäntapamuutosprojekteissa
ryhmäohjauksella on saavutettu hyviä tuloksia. Ryhmän tehokkuus perustuu
siihen, että se luo vertaistukea
jäsenilleen ja luo myös autonomiaa päätöksen tekoon. Parhaimmillaan ryhmä
toimii itsenäisesti tavoitettaan kohti ja ohjaajan rooli näyttää jäävän melko
pieneksi. Ohjaajalla
on ryhmän toiminnan alussa kuitenkin suuri vaikutus
siihen, millainen ilmapiiri ryhmään muodostuu. Jotta ryhmästä tulisi toimiva,
tulee ensimmäisillä tapaamiskerroilla luoda positiivinen ja luottavainen
ilmapiiri ryhmäläisten välille. (Vänskä ym. 2011)
Autonomian syntyminen on ryhmäohjauksen
vahvuuksia, mutta se voi olla haaste ohjaajalle. Ohjaajan tulee päästää irti
auktoriteetistaan ja "laskeutua" samalle tasolle ohjattavien kanssa.
Ohjaajan luopuminen auktoriteetista kääntyy yleensä ryhmän
vahvuudeksi ja luo luottamusta ryhmän
toimintaan heidän
oppiessaan luottamaan omiin kykyihinsä ohjaajan sijasta. (Vänskä ym. 2011)
Ohjauksessa tärkeää on luottamus
ohjaajan ja ohjattavien välillä. Luottamus luo myös yleisesti uskoa ja
toivoa tulevaan, mikä on ensisijaisen tärkeää esimerkiksi
elämäntapamuutoksissa. ”Luottamussuhteen saavuttaminen on hyvän työskentelyn
tulos, mutta se on samalla edellytys asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.”
(Raatikainen, 2015) Kaikenlaisessa yksiön tai ryhmien ohjauksessa tulisikin
kiinnittää huomiota luottamussuhteen luomiseen.
Luottamuksen luomiseen ja
ylläpitämiseen on monenlaisia keinoja eikä yhtä oikeaa tapaa ole. Tärkeää on
löytää kyseiselle ryhmälle tai yksilölle sopiva vuorovaikutus. Sosiaali- ja
terveysalan ammattilaisen tulee myös hyväksyä se, ettei luottamuksen luominen
aina onnistu yrityksistä huolimatta. Hyvä keino luottamuksen luomiseen on
esimerkiksi avoimen dialogin käyminen asiakkaan kanssa. Asiakkaan luottamusta
työntekijään parantaa se kun hän kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi.
Dialogissa asiakas sekä ammattilainen ovat tasavertaisia ja ratkaisuja pyritään
löytämään yhdessä eikä niin, että ammattilainen asettaa sanat asiakkaan
suuhun.(Raatikainen, 2015)
Lähteet:
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta.
Jyväskylä: PS-kustannus.
Vänskä,
K., Laitinen-Väätänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko
ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki. Edita
Publishing Oy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti