Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opintojaksolla Risk!-tiimiläiset jaettiin pienryhmiin ja jokainen pienryhmä sai ohjausvastuun kunkin dialogitreeniaiheen alustuksesta. Meidän pienryhmämme suunnittelu – ja ohjausvastuualueena oli promootio ja preventio. Tiimiläisten ennakkotehtävänä oli tutustua alustavasti käsitteisiin.
Dialogitreeneissä
tutustuimme ennaltaehkäisyyn (preventio) ja terveyden edistä-miseen
(promootio) keksittyjen esimerkkitapausten avulla. Asiakascaset
herättivät paljon keskustelua, koska lähes jokainen meistä tuntee
jonkun, jolla on fyysisen tai psyykkisen terveyden kanssa haasteita.
Tulevina hyvinvointialan ammattilaisina meitä kiinnostaa se, miten
voimme edistää terveyttä ja ennaltaehkäistä sairauksia
mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Oppiaksemme
lisää aiheesta, luimme kolme mielenkiintoista kirjaa, joista
lyhyesti ohessa.
Liikuntalääketiede
Liikuntalääketiede-kirja
on maamme parhaimpien liikuntalääketieteen asian-tuntijoiden
kirjoittama kirja. Kirjassa tuodaan esille uusimpien näyttöön
perustuvien liikunta-tutkimusten tuloksia. Liikunnalla on merkitystä
kansantautiemme ennalta-ehkäisyssä ja hoidossa, lisäksi liikunnalla
on vaikutusta toimintakykyyn.
Kirjassa
tuodaan esille, että liikunnalla voi olla myönteinen vaikutus
lapsen ja nuoren fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle kasvulle
ja kehitykselle. Liikunnan hyödyt näkyvät lapsilla ja nuorilla
heti, mutta niillä on myös myöhempään elämän-vaiheeseen
vaikutusta, liikkuvista lapsista ja nuorista kehittyy mahdollisesti
onnellisempia aikuisempia kuin liikuntaa harrastamattomista lapsista.
Liikunnan
merkitys ei vähene iän karttuessa. Työikäisillä liikunta edes
auttaa mm. työkyvyn ylläpitämistä. Ikääntyvällä väestöllä
liikunnalla voidaan kohentaa toimin-takykyä, vaikuttaa sairauksiin ja
edes auttaa itsenäistä selviytymistä. Kirjan yksi asian
tuntijoista Ilkka Vuori tuo esille, että suomalaisilla on
positiivinen asenne liikuntaa kohtaan. Noin kolmannes työikäisistä
liikkuu terveyden kannalta riittävästi. Puolet väestöstäkin
harrastaa liikuntaa melko säännöllisesti. Suomalaisten suosituin
liikunta muoto on kävely. Seuraaville sijoille pääsevät pyöräily,
hiihto, uinti ja kuntosali. Hyvänä esimerkkinä kirjassa on
suomalaisten ulkoilu. Arkiulkoilukertoja kertyy vuodessa keskimäärin
113. Koiran ulkoiluttajalle ulkoilu kertoja kertyy keskimäärin 213
kertaa vuoden aikana.
Liikunnalla
edistetään parempaa hyvinvointia ja terveyttä. Kirjassa tuodaan
esille terveydenhuollon merkitys liikunnan lisäämisessä. Tänä
päivänä liikuntaa käytetään liian vähän sairauksien hoidossa
ja kuntoutuksessa. Tähän on tulevaisuudessa lisättävä osaamista
ja nähdä liikunta osana sairauksien hoitoa.
Luomuliikunnan vallankumous
Arto
Pesola on liikuntafysiologi ja väitöskirjatutkija liikuntabiologian
laitoksella Jyväskylän yliopistossa. Hän on tutkinut istumisen
terveyshaittoja sekä terveyden edistämistä arki-aktiivisuuden
avulla.
Pesolan
tutkimuksen aihe on yksi prevention keskeisistä osatekijöistä.
Liikuntaa voidaan käyttää hyödyksi niin promootiossa kuin
kaikissa prevention muodoissakin. Liikunnalla on myönteinen vaikutus
myös mielenterveyteen ja yleiseen hyvinvointiin.
Arkielämämme
energiankulutus on vähentynyt sen seurauksena, että työolosuhteet
ovat muuttuneet raskaasta fyysisestä työstä
näyttöpäätetyöskentelyksi, aktiivinen työmatkaliikkuminen on
vähentynyt ja yleinen vapaa-ajan viettotapa on television katselu
sohvalla istuen.
Pesola
käsittelee kirjassaan arkiliikunnan lisäämisen ja istumisen
vähentämisen merkityksestä terveydelle. Hän osoittaa vääräksi
mielikuvan, että pelkällä kunto-liikunnalla voisi vähentää
merkittävästi istumisen haittoja. Näin ei kuitenkaan ole, koska
päivän kahdeksan tunnin istumisen aiheuttamia haittoja ei voi
kuitata illalla tunnin kuntoliikunnalla.
Pesolan
mukaan tarkentuneet tutkimusmenetelmät ovat hiljalleen muuttamassa
käsitystä terveyttä edistävästä liikunnasta. Nykytiedon valossa
kaikki aktiivisuus on tärkeää ja pienet päivittäin toistuvat
aktiivisuudet ovat ehkä kansanterveyden kannalta vielä tärkeämpiä
kuin harvoin toistuva kuntoliikunta.
Kovien
mullistuksien sijaan pienet asiat, joista on helppoa ja mahdollista
tehdä päivittäisiä rutiineja, ovat avain parempaan ja pysyvämpään
terveyteen. Kun terveyden pohja on rakennettu arjen sisälle, eivät
kovaan kuntoliikuntaan niin yleisesti liittyvät repsahdukset saa
terveyttä ja fiilistä heittämään häränpyllyä. Pienillä
askelilla siis pääsee pisimmälle.
Luomuliikuntaa
kuvaavia sanoja ovat pyöräily, jalkakäytävä, polku järven
rannalla, portaat, sateen raikastama metsä, aurinkoinen aamu,
pelailu kavereiden kanssa, lemmikkikoira, vehreä puisto,
seisomatyöpiste, reipas työ, hyvät uudet jalkineet, jumppapallo,
kuunteleva jumppaohjaaja, iloisuus, energisyys ja elämänilo.
Luomu-liikunnalle tarjoutuu mahdollisuuksia aina ja kaikkialla.
Luomuliikuntaa ei tehdä pelkästään terveyden takia, vaan se on
keskeinen tekijä kokonaisvaltaisen fyysisen ja psyykkisen
hyvinvoinnin kannalta. Luomuliikunta antaa elämälle tarkoitusta,
arvoa ja laatua. Se parantaa unen laatua, vähentää stressiä ja
tukee sosiaalisten suhteiden ylläpidossa. Paras luomuliikkumisen
muoto on se, joka itsestä tuntuu parhaalta.
Varhainen puuttuminen - Erityisen tuen tarpeen kohtaaminen päivähoidossa
Kirjassa
tarkastellaan preventiota ja promootiota päivähoitoympäristössä.
Varhainen puuttuminen lapsen ongelmiin tai ongelmakäyttäytymiseen
on ennaltaehkäisevää ja korjaavaa toimintaa. Ennaltaehkäisevät
interventiot ovat laaja-alaisia ja ymmär-retään, että mitään
kehityksen osa-aluetta ei tule nostaa muita keskeisemmäksi
tasapainoisen kokonaiskehityksen kustannuksella. Kirjassa kuvataan
erityisen tuen tarvetta käytännön työn sekä lainsäädännön
näkökulmista. Teos esittelee toiminta-malleja, jotka auttavat tuen
tarpeen kohtaamisessa ja puheeksi ottamisessa. Erityisen tuen
tarpeeseen ja kuntoutukseen liittyy lähes poikkeuksetta
moniammatillinen tiimi, joten kirjassa käsitellään myös
moniamma-tillisen tiimin toimintaa ja siihen liittyviä mahdollisia
ongelmakohtia.
Päivähoidossa
olevalla lapsella voi olla erityisen tuen tarve fyysisen, psyykkisen,
tiedollisen, taidollisen, tunne-elämän tai sosiaalisen kehityksen
osa-alueella. Hänen erityistarpeisiin voidaan vastata hoidollisilla,
kasvatuksellisilla tai opetuksellisilla toimenpiteillä. Toisinaan
tuen tarve ilmenee, kun lapsen elinolosuhteet ja -ympäristö eivät
tue hänen terveyttään tai kehitystään. Yleensä erityistarpeet
eivät korjaannu pelkästään erilaisilla lapselle suunnatuilla
kuntouttamis- ja tukitoiminnoilla, vaan myös perheen on oltava
aktiivinen osapuoli ja asian-tuntija sekä toisinaan myös
tukitoimenpiteiden kohde.
Erityisen
tuen tarpeen havaitseminen päivähoidossa johtaa puheeksi
ottamiseen, tuen tarpeen määrittelyyn sekä kuntoutus- ja
tukipalveluiden suunnitteluun. Tuen tarpeen määrittely ei ole
riippuvainen pelkästään mahdollisen vaurion asteesta vaan myös
lapsen fyysisellä ja sosiaalisella ympäristöllä on keskeinen
merkitys. Ympäristö-näkökulma on tärkeä osa määrittelyä eli
kaikki sellaiset tekijät, jotka estävät tai hidastavat lapsen
hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä tulee minimoida ja toisaalta
kaikki positiiviset ja tukea antavat asiat lapsen kasvuympäristössä
voivat edistää kuntoutumista.
Erityisen
tuen tarpeen määrittely tapahtuu moniammatillisesti ja on usein
ajallisesti pitkä prosessi. Määrittelyssä ja tukitoimien
suunnittelussa täytyy löytää yhteis-ymmärrys vanhempien,
kasvatushenkilöstön ja asiantuntijoiden välille eli tarvitaan hyvä
luottamussuhde ja avoin ilmapiiri. Tarpeen mukaan myös
sosiaalihuolto, terveydenhuolto ja koulutoimi voivat olla mukana
lapsen kuntoutustoiminnassa.
Kuntoutustoiminnalla
pyritään lapsikohtaisesti joko palauttamaan toimintakyky ennalleen,
ylläpitämään olemassa olevaa toimintakykyä tai kehittämään
uusia toimintavalmiuksia. Päivähoidossa kuntoutus liittyy
kiinteästi oppimiseen ja kehitykseen eli kasvatuksellinen kuntoutus
korostuu pelkän lääketieteellisen toiminnan sijaan.
Korjaava
toiminta voi olla muun muassa olosuhteiden muuttamista,
erityislasten-tarhanopettajan ohjausta tai eri asiantuntijoiden
suorittamaa kuntoutusta. Toiminta vaihtelee aina kestoltaan ja sen
toteuttaminen voi tapahtua yksilö (esim. puheterapia ja
psykososiaalinen interventio) tai ryhmätasolla (esim. theraplay).
Jotta kuntoutus on mahdollisimman tuloksellista, tulee kuntoutuksen
kattaa lapsen koko elämän-piirin.
Vaikka
varhainen puuttuminen onkin tärkeää, ei huolen herätessä ole
kuitenkaan syytä kiirehtiä lapsen tilaa koskevien johtopäätösten
tekemisessä (muutoin kuin lapsen vaarantavien lastensuojelullisten
tilanteiden kohdalla). Havainnoimalla huolellisesti muutaman viikon
ajan lapsen vuovoraikutusta, kommunikaatiota sekä leikin ja
toiminnan vaikeustasoja, saadaan tietoa tilanteista, joissa lapsi
tarvitsee apua.
Huolen
puheeksi ottaminen
Huoli
on tärkeää ottaa puheeksi oikealla tavalla ja sopivalla hetkellä,
jotta vanhem-milla ei heräisi vastareaktioita eikä luottamussuhde
kärsi. Toisinaan ongelmien esiin tuominen aiheuttaa väistämättä
kitkaa vanhempien ja kasvatushenkilöstön välille, mutta huolta ei
kuitenkaan koskaan saa jättää ottamatta puheeksi. Mikäli kyseessä
on merkittävä tarve, ei lapsen kehityksen herkkyyskausia kannata
hukata turhaan odotteluun. Ajoissa aloitettu kuntoutus-/tukitoiminta
on huomattavasti tulokselli-sempaa kuin myöhemmät interventiot.
Kirjassa kerrotaan konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä asioita
on hyvä ottaa huomioon huolen puheeksi ottamisessa, sekä esitetään
malli päivähoidon ja vanhempien keskustelun pohjaksi. Teoksessa
käsi-tellään vanhempien torjunta-reaktioita esimerkiksi
kriisiteorian mukaan.
Moniammatillinen
tiimityö ja siinä ilmenevät mahdolliset ongelmat
Moniammatillisen
tiimin yhteistyön ongelmakohtia voivat olla esimerkiksi
salassa-pitolain vääränlainen ja liian tiukka tulkinta, tiimin
liian suuri jäsenmäärä, käsitteiden ja termien toisistaan
poikkeava ymmärtäminen sisällön, määrittelyn tai
arvomerkitysten suhteen ja niin sanottu valtapeli. Myös ajanpuute
voi johtaa ongelmiin, joissa saatetaan olla poissa kokouksista,
unohdetaan päivittää asiakirjoja ja käytetään vähemmän aikaa
konsultointiin ja tiedottamiseen. Yhteistyö heikentyy huomattavasti
ja moniammatillisen tiimin suoma tuki jäsenilleen pienenee. Jotta
yhteistyö olisi mahdollisimman tehokasta ja kitkatonta, on tiimin
toiminnassa aina määriteltävä tavoitteet ja vastuut selkeästi ja
yksiselitteisesti. Yhteistyön ongelmat voivat aiheuttaa katkoksia
palveluiden jatkumoon, jolloin pahimmillaan tilanne johtaa lapsen
putoamiseen palveluiden piiristä tai palveluiden päällekkäisyyksiin.
Erityistä
tukea tarvitsevien lasten määrä päivähoidossa
Tämän
vuonna 2004 julkaistun teoksen mukaan päivähoidossa olevista
lapsista on tuolloin ollut noin 6 % sellaisia erityisen tuen
tarpeessa olevia lapsia, joilla on ollut asiantuntijalausunto
kuntoutusta varten ja noin 35 % lapsia, joilla on ollut erityisen
tuen tarvetta, mutta heiltä on puuttunut asiantuntijalausunto.
Edellä esiteltyjen asioiden lisäksi kirjassa käsitellään muun muassa
lainsäädäntöä ja perheen voimavarojen vahvistamista Vanhempien
jaksaminen onkin erityisen tärkeää, sillä he ovat
asiantuntijoiden rinnalla lapsen tärkeimpiä kannustajia ja
ohjaajia. Erityislapsen vanhemmat tarvitsevat usein vertaisryhmän
tukea. Erityis-ongelmista omiksi kappaleiksiin kirjassa on nostettu
levottomuus, masennus, univaikeudet, leikin vaikeudet, asperger,
tourette, ylivilkkaus ja dysfasia.
Kirjassa käsiteltiin myös
kolmannen sektorin tekemää lasten ja perheiden parissa tapahtuvaa
ennaltaehkäisevää ja korjaavaa työtä. Kolmas sektori on omalta
osaltaan jakamassa kasvatuskumppanuutta ja edistämässä
hyvinvointia muun muassa erilaisten huoli- ja harrastejärjestöjen
muodossa.
Lähteet:
Huhtanen,
K. 2004. Varhainen puuttuminen - Erityisen tuen tarpeen kohtaaminen
päivähoidossa. Tammer-Paino Oy. Tampere.
Pesola,
A. 2013. Luomuliikunnan vallankumous, sohvan pohjalta
taisteluvoittoon. 1.painos. Saarijärven Offset Oy.
Vuori,
I., Taimela, S., Kujala, U. Liikuntalääketiede. 2014.3.painos.
Hansaprint Oy. Vantaa.
- Satu, Marjo ja Sonja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti